Tuesday, November 30, 2010

Saya tak cantik mcm awak,tapi saya adalah saya

Norma kehidupan. Lebih-lebih lagi utk perempuan. Kadang-kadang bile kite tgk ade perempuan lain yg lagi cantik, meletopp, HOT, mule lar terdetik rase cemburu berserta solan CEPUMAS pada diri sendiri:
"kenapa aku tak cantik mcm dia?"
"kenapa xde orang yg minat aku mcm si POLAN tuh, pe kurangnye aku?huduh sangat ke aku?"
Tak pon, terkuar lar ayat2 seperti berikut:
"Kalau lar aku secantik dia"
Tu kalau yg berniat baik lar. Tapi kalau yg berniat BUSUK:
"Ala, dia tu harap je cantiik, tapi berlagak,bajet lbey."
"Takpe, nti klu aku dah kaye, aku akan pastikan akulah pompuan plg cun dan meletopp kat dunia ni"

Itulah lumrah kehidupan. Kadang-kadang kita x sedar, ape yg Allah kurniakan utk kite kat dunia ni adelah sebaik-baik ciptaan. Mungkin Allah x beri kite rupe yg cantik dan meletop mcm Erra Fazira sbb kalau kita cantik nti kita akan jadi seorang yg riak dan mensia-siakan kecantikan yg kita ada, mungkin juge Allah tak kurniakan kita kulit yang putih, licin dan gebu seperti Lisa Surihani sbb Allah tak nak kita dedahkan aurat kite dan membiarkan kaum-kaum Adam menikmati kecantikan kite itu.

Memang kita akan rase yakin nak berdepan dgn org ramai bila kite rase cantik. Tapi sekalipon kite tak cantik, kite RASE cantik je pon da ok kot. Biarlah orang nak kata:
"Kenapa muka awak banyak jerawat?awak kuat brangan ekh..."
tak pe lah,,jgn risau, sekurang-kurang nye saye x ade kanser kulit, dan yg penting saye masih ade kulit!

Ade tu yg tanye,
"Kenapa gigi awak senget?bengkok?bla..bla..bla.."
aisy,,leceh btol lar soalan dia nih..Bia lar, sekurang-kurangnye saye masih ade gigi utk mengunyah dan bile saye senyum tak lah nmpk rompong walaupun agak mencacatkan penglihatan sikit. Tapi xpe, nti saye pasang lar pagar kat gigi.huh!
 Skarang ni ade mcm2 cara nak cantikkan muke, macam-macam produk, mcm2 spa wujud. Tak ponn, google je lar "cara-cara mencantikkan kulit".Haaa!!!mcm2 ada, yg moden, petua turun-temurun, klik aje. Tu sume atas inisiatif masing-masing lar utk mencantikkan diri. Yang penting niat kene betol,, bkn utk menunjuk atau utk masok pertandingan Dewi Remaja berlawan dgn sesiapa. Tapi utk kepuasan diri sendiri, dan mungkin jugak utk bakal2 suami korang nti.=)))
Jadi lah diri sendiri, sbb tu akan membuatkan org lain lebih menghargai kita. Kecantikan tu tak kekal utk slama-lamanya. Dan semua tu ponn x akan boleh bawak ke mati. Amalan korang yg akan dikira di akhirat nti, bkn brapa byk yg korang abiskan utk kelihatan JELITA ABADI.
Ingat tu yerk....
renung2kan, slamat beramal..(tak masal)

3 comments:

  1. apehal lu sebot sebot name wa haa ???
    wa xkacauu lu tauu..
    HAHAHAHAHAHA~
    wa xpena kutok luu..=DD

    ReplyDelete
  2. ee xkesah,,kite lagi meleTUP bel..hahaha..

    ReplyDelete