Wednesday, December 29, 2010

Kerana Diriku Begitu Berharga

"Kerana Diriku Begitu Berharga"
Ha....ni bkn nak buat iklan promo LOREAL Paris ye adik2. Ini hanyalah rekaan semata-mata, tiada kaitan antara saye dan juge duta mne2 produk di seluruh dunia.

Cantik!langsing!HOT!!aww,,perkataan2 nih mmg pantang didengar oleh semua umat manusia yg bernama perempuan,akak,mak dara,datin,puan seri juge makcik serta nenek. Boleh dikatakan hampir semua perempuan obses dgn tubuh badan yg langsing. Sampai ade yg sanggup mkn ubat kurus sampai overdose, pi sedut2 lemak, jogging smpi x cukop tanah, dan mcm2 kekdah lagi lah. Skang ni pulak, dah mcm2 produk pelangsingan badan ade. Juzzmate5 lah, losyen mustajab lah, byk btol. Tu klu tak kurus jugak xtaw lah yerk. Yg pelik nye, semangat nk kurus mmg berkobar-kobar, sampai sanggop berabis duit, exercise smpi kuar peloh sebaldi. Tapi makan tetap xcukop sepiuk bengong. Pe kes?
*mengata diri sendiri sebenarnye.Sunggoh! -_-
Aku mengaku, aku mmg sangat5 obses dgn body yg slim dan hot serta berat badan yg ideal. Tapi taklah sampai sanggop perabih duit utk melempiaskan nafsu semua nih. Tak ke bangga kalau ade body cam jessica alba. Meletopp nyahh!!!bwu lah bley nak amik gambo posing ala2 camnih:

Bukan lar niat nak tarik perhatian laki-laki. Seriously lelaki mmg pantang tgk pompuan de body yg hot. Tapi persetankan lah dowang tu. Tak dtgkn hasil pon. Yg penting kepuasan. Ye tak?Aku ni mmg pelik. Dari aku skola rendah lagi aku da mule diet2 sgala ni taw. Siap bli majalah RAPI lagi tiap2 bulan mse umo 12 taon dulu. Gile x?haha.pastu duk sowang2 dlm bilik pi wat exercise kempiskan perot, nak cantikkan posture badan segala. Mkn bersukat nih, nasi 4 sudu,sayur lebihkan, xmkn mlm. Mcm2 lah. Bile ingat balik tergelak aku sowang2. Padahal badan da kurus kering nih. 
Tapi makin aku besar makin lah aku x heran pasal nak diet2 ni. Exercise apetah lagi!lagi2 bile aku masok asrama. Mmg la badan aku kembang semangkok. Makan nasik kawah, stok makanan dlm bilik seguni, tiap2 minggu gi outing mmg x lupe topup stok makanan, petang2 waktu riadah membute kat bilik. Hah, skali naek badan aku 53kg taw nk bising. Balik2 je sume tegur tembam lah, badan da nek lah. Mase tu mulelah tiap2 ptg nk pi jogging keliling maktab, join men bola baling. Tapi makan tetap.....maggi tiap2 mlm. Habit ni aku bwk smpi masok PLKN. Tu yg kena gelar skuad maggi.haha. Kenangan....
Tapi mase kat PLKN dulu mmg aku membuat operasi menurunkan berat badan dan menghitam legamkan kulit secara habis-habisan. Mane taknye, rushing sane sini, berkawad, exercise pepagi bute, penat smpi mkn pon tak selera. Tambah pulak aku join group zapin. Bley lar aku jage posture badan, meliuk lentokkan badan agi. Mmg time tuh berat badan aku turun mendadak lar. And aku bjaya maintain kan berat bdn aku smpi arini. Tapi bile da kurus org tgur pulak, "bdn da kurus ek skang",bla3. Mane satu nih?gmok slh,kurus pon slh???adoyaiiii.....*ade aku kesa? 
  Tapi...!tapi...!tapi...!bile duk umah cuti2 ni mmg byk dugaan lorr. Perot da nek sikit. Makan pon semangat x hengat. Xtaw lar kot2 PMS ker...mmm....Tapi pada aku, cara nak kuruskan badan yg paling berkesan adalah dengan bersenam. Paling2 pon berjogging. Mmg lar kaedah ni kene wat scara berterusan dan hasilnye agak lambat. Tapi bile korang tgk perkembangannye konpem korang puas ati. Siyess,,aku da wat experiment ni mase kat PLKN dulu. Mmg tiap2 hari dlm mase lbey kurang 3 bulan aku kene dera training dari pagi kul 6 lebih, jogging keliling padang kawad, lompat, terkuak sane, terkuak sini, tambah pulak menari waktu2 petang. Mmg slim lah wa beb. Rase badan sihat walaupun x ikhlas sebenonye mengadap jurulatih yg kejam.
*majulah sukan utk negara!
Tapi utk student cam aku nih, jalan kaki pon da kire exercise gak 2. Kot2 nak gi klas tu bwk2 lah jln kaki, lagi2 yg duk hostel. Tapi jgn lerr ko jalan ala2 mak limah balik pasar. Cube bwk2 sikit mcm ade 'sense of urgency'. Gi klas jalan laju2, kan ke bagoss. Bley kuruskan badan, gi klas pon xlah lambat. Mcm budak ni:

Bukan lah nak bangge diri. Tapi aku nih mmg da bese jalan laju. Dapat kawan pon mmg xlayan jalan2 style pengantin nih. Klu gi klas tu mmg moto pecut ala2 rempit pon klh lar ngan kitowang. *hyperbola.
Pape pon yg penting kite kene confident dan jgn peduli ape org nak kate pasal kite. Nak kurus tu berpada-pada lah, jgn smpi membahayakan diri sendiri. Nak makan pon berpada-pada jugak. Elakkan lar obesiti, bley mendatangkan byk penyakit taw.

Yang kurus xsemestinye sihat, yang gemok pulak xsemestinye sakit,dan sebaliknye. Jadi,,kepada semua pembaca, Jagelah kesihatan tubuh badan anda kerana tiada ape yg lebih berharga daripada diri anda sendiri.....




No comments:

Post a Comment