Saturday, January 29, 2011

"kerana pulut santan binasa...

...kerana mulut badan binasa"

Tujuan entry ni ditulis bukanlah utk menghina sesiapa,,jauh skali nk menjatuhkan org lain. Hanya utk muhasabah diri semata2...bukan ape,,kadang2 kite ni terOVER mengutok org lain,,tapi kite x sedar prangai kite lagi BUSUK berbanding org itu...

Aku ni pon bknnye baek sgt persis malaikat. Kadang2 pon aku ade wat silap jugak. yelah...mulut org dan mulut kite ni sendiri mmg susa nk control, x semudah nak control cun.kan3?

Memang x dinafikan lah,, kite ni klu nmpk umat yg pelik2 sikit mulelah nak mengata, nak gelakkan smpi terabur gigi. Kite ni kadang2 x prasan yg org yg digelakkan itu dan org yg x digelakkan juga perasan perbuatan kite. Mule lah org tu kecik ati ++ maki2 dlm ati. Dah kite dpt dose free2 je kan...sronok btol...
Tapi skang ni aku nak lah bercerita tentang seorang hamba Allah ni. 'bliau' ni mungkin lah bley dikategorikan sebagai -cun sikit- dr yang x cun. xnk lah berkata pasal rupa, sbb CANTIK itu kan subjektif. 

TETAPI.....

Perlu ke 'bliau' menaik tarafkan diri 'bliau' sbg yg plg sempurna kat dunia ni smpikan 'bliau' boleh memandang rendah pada org laen????x kesa lah klu 'bliau' nk mengata org len. Tapi yg plg x blh ditrima dek akal nih...tergamak 'bliau' ngutok kwn sendiri?x kesa lah klu nk gurau kdg2 kn,,tp agak2 lah..kite kn de ati dan prasaan. Klu diri sendiri kene kutok taw plak touching. Pastu x masal nak kate org jelezkn  'bliau' plak. x koserr nyah taw...

'bliau' kate: "ish,,gediknye minah ni..pantang nmpk jantan,,sume dy nk sapu."

tup..tup.. tgk...'bliau' pule yg menyapu bersih jantan itu. kot ye pon da gatai, tgk2 lar sikit jantan mne yg nk disapunye....kaji2 dlu....ni x,,buaya pon buaya lah....@#$%^&*!
'bliau' kate: "cukop lah ____ swg, aku akan setia je ngan dia."

TIBE2....

bermanja-manjaan pulak ngan laki laen....ish2....xkesa la kan klu 'bliau' nk ade laki laen,,bnda tu normal bagi yg da bese wat...tapi jgn lah nk mengaku yg diri tu baek, bak kate pepatah "masok bakul duk angkat sendiri"..tak ssuai taw!kite sbg manusia jgn lah nk duk kondem org len..kite ni kene lah cermin2 kan diri kite ni dlu. Kite ni pon bukannya perfect. 

'Bliau' ni bkn lah jaat,,cumenye 'bliau' ni agak pendengki. 'bliau' x bley tgk org len lebih sikit dari 'bliau'. Nanti kluar lah ayat2 yg berbau hinaan dr mulut 'bliau'.

YE...

Aku harap aku dpt mengelakkan diri dari 'bliau' agar prangai INDAH 'bliau' tu x menurun ke aku..mudah-mudahan....  sesungguhnye aku da x tahan nk berdamping dgn 'bliau'. Tapi nk wat camne,,suda terlanjur...nyett!!!

-jgn fikir bebukan ye dr ayat di atas-

xpelah,,hrp2 benda2 lagha ni tak mengganggu study aku. Aku klu blh nk idop ngan aman. Tak nak la gado ngan sesape. Tapi jgn pule mengambil kesempatan dgn mencari gado ngan aku..itu mmg dah menjadi kepantangan aku...
buat pembaca semua...len kali klu nk cakap tu bwk2 lah susun ayt yg sedap didengar sikit. Tolonglah lah amik kire ati dan prasaan org len dulu sblm berckp. Klu org sume da anti kite nanti susa plak idop kite. Jgn nak ikot pale kite je. Sbb idop kite ni suke atau tak, kite tetap memerlukan bantuan org lain..kite x boleh idop ngan dunia kite sendiri je....

SEKIAN....
 

 

No comments:

Post a Comment